Mallorca: Shop og stop

Udsigt_valldemossa

Grisefest, sangria og fulde turister.

Mallorca har lagt ryg til mange fordomme gennem årene. Men Mallorca er meget mere end det.

Mallorca er en smuk og frodig ø med et betagende landskab, flot natur, skøn mad og et lækkert klima.

Jeg er nok næppe den sidste, der giver Mallorca en chance, så her får du mine bedste minder fra magiske Mallorca.

Valldemossa

Ensaimads_valldemossa_mallorca

Valldemossa_mallorca

Valldemossa_planter_mallorca

Bjergtagende er det mest bogstavelige og præcise ord til at beskrive byen, vi boede i. Smalle, stejle gader og smukt dekorerede indgangspartier. Det ene overgik det andet.

Intet under at turisterne valfarter dertil i dagtimerne, men når aftenen faldt på, havde vi det hele for os selv.

Vi havde lejet et lille byhus og følte os en lille smule lokale, når vi traskede hjem med købmandsvarer under armen.

Udover sin fantastiske beliggenhed er Valldemossa særligt kendt for to slags kager.

Ensaimada minder om en stor kanelsnegl, uden kanel, men med rigeligt flormelis. Coca de patata er en kartoffelkage, der mest af alt minder om en sød tebolle, igen drysset med rigeligt flormelis.

De passede fint til min søde tand, men en stor kageoplevelse er det ikke efter min smag.

Deia & Soller

Deia_mallorca

Port_de_soller_mallorca

Vi havde lejet en bil hele ugen. Mallorca er ikke større, end man kan nå at se mange byer og områder, hvis man vil.

Vi tog en aftentur fra Valldemossa til Soller ad de snørklede bjergveje og nød havudsigten, der fulgte os hele vejen. Vi nåede lige akkurat at se solnedgangen fra Port de Soller.

Fra Soller afgår veterantoget til Palma flere gange dagligt. Det skulle være lidt af en oplevelse. Dels at sidde i det gamle tog men også at se det kuperede landskab fare forbi udenfor. Vi nåede desværre ikke selv at tage turen, selvom det stod højt på ønskelisten. Men tippet er hermed givet videre.

På vejen mod Soller kommer man igennem den lille by Deia. Den gør ikke meget væsen ud af sig, og vi stoppede egentlig også kun for at proviantere hos den lokale købmand. Men udsigten oppe fra Deias hovedstrøg og ud over havet er fantastisk og værd at køre efter.

Palma

Palmaskilt_mallorca

Oekologiske_is_palma

La_seu_katedral_palma_mallorca

Vi tilbragte faktisk den første nat på et hotel ved stranden i Palma.

Vi ankom sent og kunne lige nå de sidste minutter af fodboldkampen Real Madrid – Barcelona på en lokal bar. Den slags er altså lidt federe, når man er i Spanien. Det er et spørgsmål om ære på de kanter. Barcelona tabte, og det var ikke godt. Det var man ikke i tvivl om. Så vi drak gravøl og mojitos med de lokale.

Palma er en storby med mærkevarer, skæve kvarterer, restauranter, natteliv, skramlede souvenirs og turistattraktioner. Vi så ganske kort La Seu katedralen og havde egentlig også Miró museet i tankerne, men vi blev hurtigt draget af en særlig del af byen, hvor vi tilfældigt parkerede en dag.

Santa Catalina kvarteret i Palma er et up-coming kvarter med kunst og kulturliv. Her finder man de mere alternative butikker, og spisestederne er svære at vælge imellem. Bydelen disker desuden op med et frugt- og grøntmarked hver lørdag fra 7.00-14-00. som skulle være et besøg værd.

El Corte Inglés, Palma

Den spanske pendant til Magasin. Her findes alt, hvad hjertet kan begære. Vi udforskede mest deres supermarked med lækre delikatesser og spanske specialiteter.

Mercat de L’olivar, Palma

Mercat_de_lolivar_mallorca

Et indendørs fødevaremarked i Palma som har åbent mandag-lørdag. De åbner op for de morgenfriske kl. 7.00.

Selvom man ikke kan købe alverden med hjem i kufferten, er det en oplevelse i sig selv at iagttage de lokale handle og sludre. Og så er det fascinerende at se så mange friske råvarer i alle afskygninger.

La Molienda, Palma

La_molienda_palma_mallorca

La_molienda

Warriors_love_coffee

La_molienda_mallorca

Den lille kaffebar blev hurtigt et stamsted i Palma.

De påstår at servere byens bedste kaffe. Og jeg tror dem. De har desuden et simpelt men godt udvalg af kager og let frokost.

Og så har de gratis wifi. Det havde vi ikke. Så her blev mange dagsplaner lagt.

Fibonacci, Palma

Fibonacci_mallorca

Fibonacci er en kaffekæde a la Starbucks.

De findes på mange gadehjørner i Palma og udgør et fint pit-stop, når man er på farten.

Camper Outlet, Inca

Camper_outlet_mallorca_inca

Camper_outlet_mallorca

Camper_mallorca

Udtrykket happy camper giver pludselig så meget mere mening.

I udkanten af byen Inca finder man et stort sko-outlet af mærket Camper, som har hovedsæde på Mallorca.

Skohimlen kan man også kalde det. Det er nemt og overskueligt. Alt står inddelt efter størrelse, og priserne er gode! Jeg måtte have både et par støvler og sommersko med hjem. Dem må I se snart.

Byen Inca er den tredjestørste på øen men er oftest kun kendt som en passage på vejen mod strandlivet i Alcúdia. Det er en skam.

Byen byder på mange shoppingmuligheder og har et bredt udvalg af især skobutikker. Byen huser nemlig mange læderfabrikker.

Loppemarkeder

Loppemarked_mallorca

Man skal ikke forvente danske standarder, når det kommer til loppemarkeder på Mallorca. For det er et omrejsende cirkus af gadesælgere, man møder med falske mærkevarer og plastiksmykker i overflod.

Det eneste, der var værd at kigge nærmere på, var deres lædervarer, men her var heller ikke noget uundværligt at komme efter.

Marked i Sineu

Sineu_market_mallorca

Sineu_mallorca

Jeg vil anbefale markedet i Sineu for den charmerende opstilling af boderne. Hele byen involveres og de smalle, snoede gader fyldes med duftende krydderier, brød, kager, frisk frugt, tekstiler og spraglede souvenirs.

Jeg vender snart tilbage med tips til mine yndlings spisesteder på øen. Og nogle snapshots af mine Camper-køb…